2013. július 8., hétfő

Cégalapítás Szerbiában



            A Szerb cégalapítás, bár nem könnyű, rengeteg előnye lehet. Ebben a cikkünkben megtudhatja, hogy mit kell tennie ahhoz, hogy Szerbiában alapítsa meg új vállalkozását. 

            Alapítható cégformák
Szerbiában három féle gazdasági társaságot lehet alapítani. Az első és egyben legkedveltebb cégforma a Korlátolt felelősségű társaság (Szerbiában Drustvo sa ogranicenom odgovornscu, rövidítése DOO.). Ezen kívül létezik még Betéti Társaság (Komanditno drustvo, rövidítése KD.), valamint Részvénytársaság (Akcionarsko drustvo, rövidítése, AD.).
            Mivel az DOO. a legnépszerűbb gazdasági forma, így  ezen cégforma megalapítását fogjuk részletesebben leírni.

            Miért érdemes Szerbiában céget alapítani? Szerb adózási rendszer.
            Első sorban azért, mert léteznek különböző, kedvezmények külföldiek számára és emellett az adózási rendszer is kedvező.
            Szerbiában az ÁFA értéke, mindössze 20% (mindeközben hazánkban 27%). A vállalati nyereségadó 10% a személyi jövedelemadó pedig 12% (ez a bérekre vonatkozik, a további jövedelmekre 20%-os adókulcs van érvényben). Létezik még munkavállalói járulék mely 17,9%, viszont magába foglalja a munkanélküliségi járulékot, nyugdíjjárulékot és egészségbiztosítási járulékot is. Létezik egy 10 éves adómentesség a vállalati nyereségadóra különböző követelmények teljesítése esetén, valamint a 30 évnél fiatalabb, de 45 évnél öregebb személyek esetében a társadalom-biztosítási értéke nulla. A minimum alaptőke DOO. esetében mindössze 1 euró.

            Cégalapítási folyamat
            A cégalapítási folyamat, mint minden országban, itt is egy eléggé bonyolult folyamat. Ebben az esetben is érdemes egy cégalapításra szakosodott irodát megbízni, viszont ha valaki nem ezt az utat választja, annak figyelmébe ajánlom a következő sorokat.
            Először is kell, keressünk egy helyi ügyvédet, valamint egy könyvelőt, még a cégalapítás megkezdése előtt. Ez azért fontos, mert ők olyan információkkal szolgálhatnak, amik felgyorsíthatják, megkönnyíthetik a cégalapítást, valamint az Adóhivatal kérni fogja a könyvelői irodával kötött szerződést.
            Ha ezek megvannak, el kell dönteni újdonsült cégünk nevét. Fontos több cégnevet meghatároznunk, mert előfordulhat, hogy a választott cégnév már foglalt lesz.
            A cégnév kiválasztása után, el kell készítenünk az alapító okiratot, melynek tartalmaznia kell a következő adatokat:
-          az alapítók nevét
-          alapítók lakhelyét
-          cég esetében az alapító cég nevét és székhelyét
-          az alapítani kívánt cég nevét
-          cég székhelyét
-          tevékenységét
-          alapító tőke fajtáját és nagyságát
-          a cég képviselőinek adatait
-          egyéb ügyviteli elemeket
Ha elkészítettük az alapító okiratot, akkor azt hitelesíttetni kell a székhelyhez tartozó
Bíróságon. Abban az esetben, ha nem neveztünk meg az alapító okiratban cégképviselőket, akkor megtehetjük azt egy úgynevezett OP űrlap segítségével.

            Mikor ezekkel megvagyunk, egy helyi bankban ideiglenes folyószámlanyitás szükséges, ahova be kell fizetni az alaptőkét. A végleges folyószámla 2 napon belül készül el, miután át lehet utalni az alaptőkét.
            A befizetés után jön a cégbejegyzés, amihez szükséges egy cégbejegyzési kérelem, alapító okirat, az alapító személy személyigazolványa, ha az alapító okiratban nem szerepel cégképviselő, akkor szükség van a cégképviselő megnevezését igazoló iratra, banki igazolás a befizetett alaptőkéről, a cégképviselő hitelesített aláírására, valamint az alapító okirat és a cégbejegyzési illetékek befizetési bizonylataira.
            A cégbejegyzés pillanatában már a cég megkapja az adóazonosító számot és a törzsszámot is, viszont, ha az Ügynökség hibákat fedez fel, akkor az adószámért már az Adóhivatalhoz kell fordulni. A cégbejegyzési ügynökség 5 napon belül döntést hoz, miután készíteni kell egy bélyegzőt is, mely bár nem kötelező, mégis sok helyen kérhetik. A bejegyzés után 15 napon belül el kell küldenünk az Adóhivatalhoz a következő dokumentumokat: adóazonosító számot, a cégbejegyzési ügynökség végzését, banki szerződést a folyószámláról, a könyvelő céggel kötött szerződést, igazolást a szociális biztosítási rendszerbe való bejelentkezésről, valamint nyilatkozatot a székhelyről, foglalkoztatottakról, alapeszközökről és a kis és nagyeladási raktárakról, helyiségekről.
            Ha úgy gondoljuk, hogy cégünk forgalma a következő 1 évben nagyobb lesz, mint 40.000 euró, akkor be kell jelentkeznünk az általános forgalmi adó rendszerébe, viszont ebben az esetben két évig benne is kell, maradjunk. Ha viszont 40 ezer eurónál kevesebb lesz cégünk forgalma, akkor nem kötelező bejelentkezni az általános forgalmi adó rendszerébe.

            Sok sikert kívánok minden szerb cégalapításra vágyó embernek és remélem, hogy cikkem hasznosnak bizonyul mindenki számára.