A Szerb cégalapítás, bár nem könnyű,
rengeteg előnye lehet. Ebben a cikkünkben megtudhatja, hogy mit kell tennie
ahhoz, hogy Szerbiában alapítsa meg új vállalkozását.
Alapítható
cégformák
Szerbiában
három féle gazdasági társaságot lehet alapítani. Az első és egyben
legkedveltebb cégforma a Korlátolt felelősségű társaság (Szerbiában Drustvo sa
ogranicenom odgovornscu, rövidítése DOO.). Ezen kívül létezik még Betéti
Társaság (Komanditno drustvo, rövidítése KD.), valamint Részvénytársaság
(Akcionarsko drustvo, rövidítése, AD.).
Mivel az DOO. a legnépszerűbb
gazdasági forma, így ezen cégforma
megalapítását fogjuk részletesebben leírni.
Miért
érdemes Szerbiában céget alapítani? Szerb adózási rendszer.
Első sorban azért, mert léteznek különböző,
kedvezmények külföldiek számára és emellett az adózási rendszer is kedvező.
Szerbiában az ÁFA értéke, mindössze
20% (mindeközben hazánkban 27%). A vállalati nyereségadó 10% a személyi
jövedelemadó pedig 12% (ez a bérekre vonatkozik, a további jövedelmekre 20%-os
adókulcs van érvényben). Létezik még munkavállalói járulék mely 17,9%, viszont
magába foglalja a munkanélküliségi járulékot, nyugdíjjárulékot és egészségbiztosítási
járulékot is. Létezik egy 10 éves adómentesség a vállalati nyereségadóra
különböző követelmények teljesítése esetén, valamint a 30 évnél fiatalabb, de
45 évnél öregebb személyek esetében a társadalom-biztosítási értéke nulla. A minimum
alaptőke DOO. esetében mindössze 1 euró.
Cégalapítási
folyamat
A cégalapítási folyamat, mint minden
országban, itt is egy eléggé bonyolult folyamat. Ebben az esetben is érdemes
egy cégalapításra szakosodott irodát megbízni, viszont ha valaki nem ezt az
utat választja, annak figyelmébe ajánlom a következő sorokat.
Először is kell, keressünk egy helyi
ügyvédet, valamint egy könyvelőt, még a cégalapítás megkezdése
előtt. Ez azért fontos, mert ők olyan információkkal szolgálhatnak, amik
felgyorsíthatják, megkönnyíthetik a cégalapítást, valamint az Adóhivatal kérni
fogja a könyvelői irodával kötött szerződést.
Ha ezek megvannak, el kell dönteni
újdonsült cégünk nevét. Fontos több cégnevet
meghatároznunk, mert előfordulhat, hogy a választott cégnév már foglalt lesz.
A cégnév kiválasztása után, el kell
készítenünk az alapító okiratot,
melynek tartalmaznia kell a következő adatokat:
-
az
alapítók nevét
-
alapítók
lakhelyét
-
cég
esetében az alapító cég nevét és székhelyét
-
az
alapítani kívánt cég nevét
-
cég
székhelyét
-
tevékenységét
-
alapító
tőke fajtáját és nagyságát
-
a
cég képviselőinek adatait
-
egyéb
ügyviteli elemeket
Ha elkészítettük az alapító okiratot, akkor azt
hitelesíttetni kell a székhelyhez tartozó
Bíróságon. Abban az esetben, ha nem
neveztünk meg az alapító okiratban cégképviselőket, akkor megtehetjük azt egy
úgynevezett OP űrlap segítségével.
Mikor ezekkel megvagyunk, egy helyi
bankban ideiglenes folyószámlanyitás szükséges, ahova be kell fizetni az
alaptőkét. A végleges folyószámla 2 napon belül készül el, miután át lehet
utalni az alaptőkét.
A befizetés után jön a cégbejegyzés,
amihez szükséges egy cégbejegyzési kérelem, alapító okirat, az alapító személy
személyigazolványa, ha az alapító okiratban nem szerepel cégképviselő, akkor
szükség van a cégképviselő megnevezését igazoló iratra, banki igazolás a
befizetett alaptőkéről, a cégképviselő hitelesített aláírására, valamint az
alapító okirat és a cégbejegyzési illetékek befizetési bizonylataira.
A cégbejegyzés pillanatában már a
cég megkapja az adóazonosító számot és a törzsszámot is, viszont, ha az
Ügynökség hibákat fedez fel, akkor az adószámért már az Adóhivatalhoz kell
fordulni. A cégbejegyzési ügynökség 5 napon belül döntést hoz, miután készíteni
kell egy bélyegzőt is, mely bár nem kötelező, mégis sok helyen kérhetik. A
bejegyzés után 15 napon belül el kell küldenünk az Adóhivatalhoz a következő
dokumentumokat: adóazonosító számot, a cégbejegyzési ügynökség végzését, banki
szerződést a folyószámláról, a könyvelő céggel kötött szerződést, igazolást a
szociális biztosítási rendszerbe való bejelentkezésről, valamint nyilatkozatot
a székhelyről, foglalkoztatottakról, alapeszközökről és a kis és nagyeladási
raktárakról, helyiségekről.
Ha úgy gondoljuk, hogy cégünk
forgalma a következő 1 évben nagyobb lesz, mint 40.000 euró, akkor be kell
jelentkeznünk az általános forgalmi adó rendszerébe, viszont ebben az esetben
két évig benne is kell, maradjunk. Ha viszont 40 ezer eurónál kevesebb lesz
cégünk forgalma, akkor nem kötelező bejelentkezni az általános forgalmi adó
rendszerébe.
Sok sikert kívánok minden szerb
cégalapításra vágyó embernek és remélem, hogy cikkem hasznosnak bizonyul
mindenki számára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése